Myggvalla Cup 2024
Fotboll

Bureå IF

Föreningen

Bureå Idrottsförening grundades 1919 då under namnet Skärgårdens IF.
Idrotter som bedrivits genom åren är bl.a. fotboll, ishockey, friidrott, innebandy och längdskidåkning.
I nuläget har vi aktiva lag inom fotboll, futsal, innebandy och ishockey.

Föreningens organisation

Organisationen består av kansli, styrelse och våra idrottsgrupper. Idrottsgrupperna sköter kontakten med våra lag och viss administration tillsammans med kansliet. Efter att vår tidigare kanslist slutade har fler uppgifter ålagts idrottsgrupperna och vi vill gärna bli fler i organisationen. Tveka inte att kontakta oss om du vill hjälpa till.

Sommar

I mitten av juni anordnar föreningen Myggvalla Cup, en fotbollscup för yngre barn. Det brukar vara ett välbesökt evenemang och flera lag inom föreningen är på olika sätt involverade i cupens genomförande.

Vinter

Under vinterhalvåret finns Tre Kronor Hockeyskola för de yngsta barnen och seriespel för de äldre årgångarna. Seriesammandrag och hockeyns dag är populära samlingspunkter tillsammans med det skridskodisco som anordnas av hockeygruppen, där musik, ljus och skridskoåkning avslutar en redan fullspäckad dag. Under höst och vinterhalvåret har vi även aktiva lag inom innebandy. Dessvärre har vi ännu ingen fullstor sporthall eller sporthall med läktare på orten, varför innebandy på stor plan spelas i hallarna i Skellefteå. Vi ser dock ljust på framtiden med utvecklingen i och omkring Skellefteå och hoppas att en fullstor sporthall med läktare blir verklighet framgent.

Våra anläggningar
Anläggningar som vi driver och/eller nyttjar är Myggvalla IP och fotbollsgolfbana, Bureå elljusspår och Tallbacka IP. På Tallbacka, där vi har vårt klubbhus och hockeyrink, fanns tidigare en fullstor gräsplan som för ett antal år sedan ersattes av en förskola och konstgräsplan som sedan dess sköts av Skellefteå kommun. Konstgräsplanen är välbesökt av spontanidrottare från tidig vår till sen höst.